Een bewogen jaar

2020 is een jaar dat de geschiedenisboeken in zal gaan als het coronajaar. En zoals het er nu uitziet, zullen we ook in 2021 nog leven met de realiteit van het virus. Voor Bibliotheek Kennemerwaard was 2020 een jaar van vallen en opstaan, van bouwen aan een nieuwe manier van werken met elkaar, van zoeken en vinden van samenwerkingsmogelijkheden met onze inwoners en met onze nieuwe collega’s van Artiance.

En toen werden we in het voorjaar, midden in onze reorganisatie, getroffen door de eerste lockdown-maatregelen. Een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden. Enerzijds moesten we onze medewerkers uitsluitsel geven over welke functie zij zouden gaan bekleden na de reorganisatie; niet altijd naar hun tevredenheid. En anderzijds gingen onze vestigingen dicht en gingen diezelfde medewerkers druk bezig met het uitdenken en uitvoeren van een alternatieve dienstverlening. Een zeer hectische en ook stressvolle periode voor iedereen!

Enorme veerkracht Het getuigt van een enorme veerkracht dat onze medewerkers ondanks de moeilijke omstandigheden zich bleven inzetten voor de diverse klantgroepen die de bibliotheek bedient. Net als het feit dat er altijd ruimte was voor een collegiale, virtuele arm om de schouder voor collega’s die het moeilijk hadden.

Bovenal was 2020 een jaar van doorzettingsvermogen, geduld, verbondenheid en collegialiteit. Ik voel me bevoorrecht om van deze organisatie met deze medewerkers en vrijwilligers directeur te mogen zijn. Tegen de verdrukking in en in moeilijke omstandigheden maakten wij met elkaar en voor onze inwoners de “De vonk voor inspiratie” waar.

ABC Huis Op 31 december 2020 is de nieuwe stichting ABC Huis opgericht, dus de bestuurlijke fusie tussen Artiance Centrum voor de Kunsten en Bibliotheek Kennemerwaard is een feit. En sinds 1 januari 2021 geeft het managementteam in het ABC Huis leiding aan zowel de stichting Artiance als Bibliotheek Kennemerwaard. Als ik kijk naar wat we de inwoners van onze werkgebieden met elkaar te bieden hebben, gaan we een veelbelovende toekomst tegemoet!

Erna Winters,

Directeur ABC Huis