PROGRAMMA PARTICIPATIE & ZELFREDZAAMHEID

Het programma Participatie & Zelfredzaamheid is er voor inwoners die tijdelijk of voor langere tijd ondersteuning kunnen gebruiken bij het versterken van bepaalde vaardigheden. Dat kan gaan om de basisvaardigheden taal, digitaal en rekenen maar ook om vaardigheden die nodig zijn om mee te doen in de maatschappij.

Het kunnen zogenoemde nieuwkomers zijn, ofwel mensen uit een andere cultuur voor wie onze maatschappij met al zijn waarden en normen en niet te vergeten een andere taal helemaal nieuw is. En het kunnen ook mensen zijn die vanwege persoonlijke mogelijkheden of omstandigheden de snelheid van onze samenleving (tijdelijk) niet kunnen bijbenen.

Deze inwoners bieden we ondersteuning door samen met samenwerkingspartners binnen het sociaal domein projecten te ontwikkelen die passen bij de aanwezige behoeften. Belangrijk aspect daarbij is te erkennen dat er vooroordelen bestaan. Die zijn er in iedere maatschappij, dus ook in de onze. Door vooroordelen bespreekbaar te maken tijdens onze activiteiten, hopen we eraan bij te dragen dat ze uiteindelijk kunnen worden weggenomen.

De highlights uit het programma Participatie & Zelfredzaamheid in 2021

Walk & Talk online

Solliciteren in deze digitale wereld is niet zo makkelijk. Zeker niet voor Nt1-ers en Nt2-ers die de taal niet of nog niet helemaal machtig zijn. Walk & Talk is een manier om het netwerk te vergroten en tips uit te wisselen. In 2021 was er iedere maand een onlinebijeenkomst waarin een ervaringsdeskundige zijn of haar verhaal deelde. Ook werden boeken en tips besproken die kunnen helpen om succesvol te solliciteren. Deelnemers kregen een gratis mini-abonnement van de bibliotheek.

Walk & Talk is een mooi voorbeeld van hoe we in de periode van de coronamaatregelen toch aan de slag konden met onze doelgroep. Allereerst hebben we alle belangstellenden voor de online Walk & Talk individueel op weg geholpen met het beeldbellen. Vervolgens kon Walk & Talk online van start gaan. Dat het succesvol was bleek onder andere uit berichten die de begeleider ontving van de deelnemers.

deelnemers

Baan gevonden "Op 7 april ben ik er niet bij. Ik heb namelijk een hele leuke baan gevonden als secretaresse zorgondersteuning bij GGZ Amici Zorgt in Heerhugowaard. En ik start snel in april. Het was nog even keuze stress, want na bijna 100 sollicitatie brieven kreeg ik twee banen aangeboden in één week.😅 Bedankt voor jullie Webinars."

Benaderd op LinkedIn "Bij deze meld ik mij af voor de Walk en Talk op woensdag 7 april. Ik ga morgen beginnen met een klus van ca. 3 maanden via detachering. Het balletje is aan het rollen gekomen via LinkedIn waar ik benaderd werd door een recruiter. Ik ben blij met de tip voor Linkedln die ik van jullie kreeg."

Digi Taal ontmoetingen

In het begin van 2021 begonnen we met de Digi Taal ontmoetingen. Digi Taal ontmoetingen zijn digitale trajecten binnen het Taalhuis die pasten binnen de coronamaatregelen. In deze coronaperiode lopen NT1 en NT2-ers tegen andere uitdagingen aan. Samen met onze samenwerkingspartners VrouwenKracht en Wijkcentrum Overdie hebben we onderzocht tegen welke problemen NT 1 en NT2-ers aan lopen en daaruit is het traject Digi Taal ontmoetingen ontstaan. De Digi Taal ontmoetingen richten zich op gezond leven, verstandig omgaan met je geld en de digitale overheid. Een traject bestaat uit zeven online bijeenkomsten van anderhalf uur met maximaal vier deelnemers. Deelnemers die nog niet bekend zijn met het online deelnemen aan bijeenkomsten, kunnen vooraf leren beeldbellen met individuele begeleiding vanuit het Taalhuis.

"Iedere inwoner heeft zijn of haar eigen motivatie om de digitale vaardigheden te versterken. Zo wilde een 30 jarige inwoner met een seizoen kaart van Ajax leren om de kaarten voor een wedstrijd te reserveren. Zijn oom deed dat altijd voor hem maar als zijn oom niet beschikbaar was kon hij niet naar de wedstrijd. In een individueel digitaal traject heeft hij dit geleerd. En nu hij toch bezig was bleek een DigiD toch ook wel handig! Inmiddels kan deze inwoner zijn kaarten reserveren en hij kan omgaan met de Digitale Overheid."

Samenwerking met WNK Personeelsdiensten

Al een aantal jaar heeft Bibliotheek Kennemerwaard een leerplein bij het WNK Personeelsdiensten. WNK biedt personeelsdiensten aan mensen met een arbeidsbeperking en tijdens de coronaperiode werd duidelijk dat deze groep inwoners tegen steeds meer problemen aanliep. Zo werd ook de stap naar het leerplein te groot. Daarom maakten we samen met WNK een inventarisatie van de problemen. Met als resultaat dat onze medewerkers van het programma Participatie & Zelfredzaamheid sinds het najaar van 2021 hier twee nieuwe activiteiten begeleiden: het Taal Ontwikkel Plein (TOP) en Wijs met geld. Het Taal Ontwikkel Plein is gericht op medewerkers bij WNK die de inburgering voltooid hebben maar bij wie de kennis van de Nederlandse taal is weggezakt. En Wijs met geld is gericht op de rekenvaardigheid. Deze extra activiteiten zijn mogelijk gemaakt met een werkgeverssubsidie die met ondersteuning van Bibliotheek Kennemerwaard is aangevraagd bij Tel mee met Taal.

Hulp bij maken vaccinatieafspraak

In de loop van 2021 liepen veel inwoners tegen de uitdaging aan om een vaccinatieafspraak te regelen en vervolgens een vaccinatiebewijs aan te maken. We hebben met onze bakfiets op veel plekken in onze gemeentes gestaan om de inwoners te laten weten dat ze bij de bibliotheek terecht konden voor hulp. Ook waren er spreekuren binnen het Informatiepunt Digitale Ondersteuning (IDO). Zo hebben we veel mensen hierbij kunnen helpen.

Cijfers bezoekers IDO

Heerhugowaard