Hoofdstuk 2

Bestuurlijke fusie met Artiance: ABC Huis officieel gestart

Op 1 januari 2021 was de officiële start van de nieuwe organisatie ABC Huis, waarin Artiance en Bibliotheek Kennemerwaard bestuurlijk zijn gefuseerd. Het afgelopen jaar is er veel efficiencywinst geboekt in de backoffice doordat bedrijfsprocessen stapsgewijs zijn geharmoniseerd. Inhoudelijk bestaat de samenwerking nu nog vooral uit losse projecten waarin de expertises van beide organisaties worden samengevoegd. Deze projecten geven een mooi beeld van wat de toekomst kan bieden. Hieronder gaan we nader in op de projecten Dag & Dauw, Taaltheater en Groots Alkmaar. Drie aansprekende voorbeelden die laten zien dat door het samenbrengen van de kwaliteiten uit beide organisaties een betere dienst ontstaat dan wanneer de dienst zou zijn ontwikkeld door één van de twee.

Dag & Dauw online

Het programma Dag & Dauw blijft een mooi voorbeeld van de samenwerking tussen Artiance en Bibliotheek Kennemerwaard. Het is inmiddels ondergebracht in de gezamenlijke programmering van het ABC Huis. Wat het programma zo bijzonder maakt, is dat zestig-plussers zelf cultureel/maatschappelijke activiteiten organiseren. Dat gebeurt op drie locaties in Alkmaar (Alkmaar Centrum, Alkmaar de Mare en Oudorp). Het programma levert een actieve bijdrage aan het verminderen van eenzaamheid, maar ook aan het beter leren kennen van de eigen wijk. Helaas stonden vanwege de coronamaatregelen ook veel activiteiten voor Dag & Dauw op pauze. Om de doelgroep toch wat aan te bieden, hebben we vanuit Dag & Dauw een aantal online activiteiten aangeboden. Daarbij negeerden we bewust het vooroordeel dat ouderen vaak niet uit de voeten kunnen met techniek. En met succes! Bij de eerste activiteit logden maar liefst dertig ouderen in om te luisteren naar Martijn Pieters, die vertelde over Middeleeuwse tuinen. Ze waren erg blij en tevreden dat er eindelijk weer iets gebeurde binnen Dag & Dauw, dat hadden veel mensen enorm gemist. Vaak werd ook afgesproken met vrienden en kennissen om de activiteiten thuis samen te volgen. Je moest weliswaar je eigen kopje koffie zetten, maar dat namen de bezoekers graag voor lief.

Online tv Groots Alkmaar

Groots Alkmaar, een online tv uitzending voor en door senioren, dat startte als een Artianceproject is inmiddels een ABC-Huisproject geworden. De vrijwillige redactieleden van Groots Alkmaar konden nu een beroep doen op de Marketing- en Communicatiemedewerkers van zowel Artiance als Bibliotheek Kennemerwaard die, ook voor dit project, steeds nauwer zijn gaan samenwerken. Hierdoor hebben zij elkaar kunnen versterken, wat weer een positieve invloed had op dit project. Elke maand komt Groots Alkmaar met een nieuwe uitzending over kunst, cultuur, historie en natuur in en rond Alkmaar, steeds vanaf een andere locatie. De eerste uitzending was in november 2021, opgenomen in de bibliotheek in Alkmaar Centrum.

Rob: Wat een TE GEK PROJECT!!!

Luisterhuisjes

Wat begon als initiatief vanuit de afdeling Theater van Artiance is uitgegroeid tot een groot ABC-huisproject. Hoorspelen die gemaakt worden door senioren en jongeren vanuit de theaterafdeling kunnen beluisterd worden in de stad via de zogenaamde luisterhuisjesroute. De eerste stappen zijn gezet in 2021 en het project zal in de zomer van 2022 worden voltooid. Publiek kan dan via een route de verschillende verhalen horen die zich in het verleden op de desbetreffende plekken in hebben afgespeeld.

Taaltheater

In 2021 zijn we als gevolg van de coronamaatregelen een aantal alternatieve trajecten gestart. Een mooi voorbeeld is het Taaltheater binnen het AZC. Een samenwerking met Artiance binnen het ABC huis en een doorontwikkeling van het Alfabet project bij de Regenboogschool. Het is een traject waarbij ouders met behulp van het Alfabet boek leren om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Met het Taaltheater, waarvoor we een kwaliteitsimpulssubsidie ontvingen, kunnen we de taalontwikkeling binnen het gezin stimuleren door middel van theater en met het Alfabetboek als basis. Een succesvol project dat in 2022 een vervolg krijgt.

opvoeders

kinderen